Przedstawiając go muszę zaznaczyć, że w moim rozumowaniu kategorie opisane dla grup wiekowych: 8-10 lat i 10-12 lat, powinny być wplatane przez trenerów w cykl ogólnych treningów piłkarskich. Na tym etapie rozwoju dziecka, trudno jest jeszcze mówić konkretnych predyspozycjach i chęciach zawodnika do bycia bramkarzem, obrońcą, napastnikiem… Dlatego ważny jest dokładny ogląd wszystkich zawodników, by po prostu wybrać tych najlepszych (czyt.: co chcą i potrafiąJ).
Kategoria wiekowa 8 – 10 lat (ćwiczenia wpalane w trening piłkarski):
Przygotowanie fizyczne:
-
Zapoznanie się z zasadami gry, ogólna koordynacja i równowaga.
Przygotowanie techniczne:
-
zapoznanie się z pozycją na boisku;
-
ogólna technika łapania;
-
rozprowadzanie (wprowadzenie piłki do gry);
-
wykop z rąk.
Taktyczne:
-
Zmiana pozycji – każdy zawodnik gra na każdej pozycji.
Założenia:
-
rozgrzewka;
-
wprowadzenie do rozciągania;
-
zapoznanie się z piłką (rozmiar 3).
Psychiczne:
-
czerpanie jak najwięcej radości z gry – ciągła zabawa;
-
prostota ćwiczeń – nowe elementy wprowadzane metodą „krok po kroku”.
Kategoria wiekowa 10 – 12 lat (ćwiczenia wpalane w trening piłkarski):
Fizyczne:
-
równowaga;
-
koordynacja;
-
rytm.
Techniczne:
-
ogólna technika łapania – wszystkie wysokości;
-
gra na pozycji bramkarza – wprowadzenie do gry na linii bramkowej (małe bramki);
-
podstawowa technika rzucania się – ogólne założenia;
-
rozprowadzanie (wprowadzanie) piłki do gry;
-
kontrola i krótkie podania piłki – obie nogi;
-
kulanie oraz rzucanie piłki zza głowy do kolegów;
-
wykop z rąk oraz krótkie wykopy z ziemi;
-
zasady obowiązujące podczas sytuacji „1 na 1”.
Taktyczne:
-
rola bramkarza – podstawowe założenia taktyczne;
-
rozmowa – dyskusja
Założenia:
-
rozgrzewka;
-
znaczenie rozciągania;
-
zapoznanie się z piłką (rozmiar 4);
-
ruchliwość (refleks) i elastyczność.
Psychiczne:
-
prostota ćwiczeń technicznych – rozwój krok po kroku – ustalenie standardów;
-
praca w grupie, teoria – jakie cechy powinien mieć dobry bramkarz?
Kategoria wiekowa 12-14 lat
Fizyczne:
-
praca nóg – równowaga, koordynacja, rytm, tempo, wszystkie kierunki;
-
szybkość – maksymalnie 15 metrów.
Techniczne:
-
ogólna technika łapania piłki – wszystkie wysokości;
-
zatrzymywanie strzałów – podejmowanie decyzji, techniki łapania;
-
skracanie kąta – na linii bramkowej – pełnowymiarowa bramka;
-
techniki rzucania się;
-
podstawowe ćwiczenia, by poprawić reakcjepodczas interwencji;
-
gra podczas dośrodkowań – proste dośrodkowania, bez przeszkód, łapanie i piąstkowanie;
-
rozprowadzanie (wprowadzenie) piłki do gry;
-
podania do bramkarza – praca i reakcje;
-
znaczenie wsparcia w drużynie;
-
kontrola i średnio zaawansowana technika podawania piłki, obie nogi;
-
wszystkie techniki rzucania piłki;
-
kopanie piłki z ziemi;
-
sytuacje 1 na 1;
-
nastawienie na „jakość nie ilość”.
Taktyczne:
-
komunikacja;
-
terminologia;
-
sytuacje podobne do meczowych – małe gry – podejmowanie decyzji.
Założenia:
-
rozgrzewka;
-
rozciąganie się – typowo dla bramkarzy;
-
elastyczność;
-
ćwiczenia na ruchliwość (refleks).
Psychiczne:
-
filmy – prezentujące technikę oraz motywujące;
-
rozmowy – maksymalnie 15 min;
-
pełnowymiarowe bramki – zapoznanie się i praca z problemami;
-
przygotowania do meczu i treningu;
-
rozwój – odżywianie się i dieta;
-
odpowiedni styl życia;
-
radzenie sobie z ocenianiem i krytyką.
Kategoria wiekowa 14-16 lat
Fizyczne:
-
równowaga, koordynacja, rytm, tempo;
-
szybkość (wszystkie kierunki) – 20 metrów.
Techniczne:
-
praca nóg, ogólna technika łapania piłki;
-
rzucanie się – wszystkie techniki;
-
skracanie kąta – teoria trójkąta;
-
zatrzymywanie strzałów/łapanie oraz strzały z dobitki;
-
średnio zaawansowane ćwiczenia na poprawę reakcji;
-
gra podczas dośrodkowań;
-
praca nad aspektami w obronie:
-
małe gry, etapy gry
-
wprowadzanie piłki do gry
-
podanie od i do bramkarza
-
ustawienie (kąty) i odległość kolegów z drużyny
-
komunikacja, kontrola piłki – obie nogi na jeden kontakt
-
pozycje kolegów z drużyny
-
jakość podań
-
różnorodność podań
-
czytanie gry.
-
różnorodne techniki rzucania piłki.
-
Treningi, mecze, filmy – rozmowa.
Taktyczne:
-
kluczowe zagadnienia: odległość kolegów z drużyny – atakujący, pomocnicy, obrońcy;
-
komunikacja – wydawanie instrukcji przez bramkarza;
-
sytuacje meczowe – małe gry – etapy gry 11 vs 11
-
organizacja – obrona stałych fragmentów gry, rzutów wolnych oraz rożnych.
Założe nia:
-
rozciąganie, elastyczność, ruchliwość (refleks);
-
wprowadzenie ćwiczenia na zwinność – mała intensywność, niewiele powtórzeń.
Psychiczne:
-
rozmowy i filmy motywujące – maksymalnie 15 min;
-
grupowe rozmowy – prezentacje;
-
przygotowywanie do meczu i treningu;
-
styl życia – dyscyplina;
-
życie poza domem;
-
radzenie sobie z konkurencją;
-
radzenie sobie z presją – wewnętrzną i zewnętrzną;
-
radzenie sobie z niepowodzeniami.
Kategoria wiekowa 16 – wzwyż
Fizyczne:
-
poziom tkanki tłuszczowej w organizmie – comiesięczny pomiar;
-
równowaga, koordynacja, rytm, tempo;
-
szybkość – 20 metrów.
Techniczne:
-
praca nóg, ogólne techniki łapania piłki;
-
rzucanie się – wszystkie techniki;
-
skracanie kąta;
-
zatrzymywanie strzałów/łapanie oraz strzały z dobitki;
-
zaawansowane ćwiczenia na poprawę reakcji;
-
radzenie sobie z dośrodkowaniami;
-
praca nad aspektami w obronie;
-
małe gry, etapy gry:
-
wprowadzanie piłki do gry,
-
podanie do bramkarza – praca i reakcje,
-
ustawienie (kąty) i odległość kolegów z drużyny,
-
komunikacja, kontrola piłki – obie nogi na jeden kontakt,
-
wybór najlepszej opcji – ustawianie się (podejmowanie decyzji),
-
czas, siła oraz dokładność podań,
-
czytanie (przewidywanie) podań,
-
jakość podań,
-
różnorodność podań,
-
podania z ziemi, volley, pół volley,
-
różnorodne techniki rzucania – wybór najlepszej opcji (możliwości).
Taktyczne:
-
kluczowe zagadnienia: odległość kolegów z drużyny –atakujący, pomocnicy, obrońcy;
-
komunikacja – wydawanie instrukcji przez bramkarza;
-
sytuacje meczowe – małe gry – etapy gry 11 vs 11;
-
organizacja – obrona stałych fragmentów gry, rzutów wolnych oraz rożnych;
-
rozwiązywanie problemów.
Założenia:
-
rozgrzewka, rozciąganie się (dla bramkarzy), elastyczność;
-
ruchliwość (refleks) i zwinność – średnia intensywność, mało powtórzeń
Psychiczne:
-
postawa/nastawienie
-
opanowanie (spokój wewnętrzny), temperament, radzenie sobie z presją;
-
koncentracja;
-
zaufanie;
-
konsekwencja;
-
odwaga (męstwo) – fizyczne i psychiczne;
-
pożądanie, determinacja, mentalność zwycięzcy.